Поняття акселерації широко відоме у всьому світі. Воно являє собою більш швидкий фізіологічний і психологічний розвиток у дітей та підлітків. Дослідження вчених-біологів доводять, що акселерація пов’язана з фізичною зрілістю організму. Психологи стверджують, що акселерація – це перш за все остаточна сформованість психологічних якостей людини.
Педагоги і соціологи пов’язують акселерацію з культурним, духовним і соціальним розвитком особистості. Причому педагоги акцентують увагу на розриві у розвитку не тільки фізіологічних процесів організму, а й громадської соціалізації особистості. Досвід розгляду даної проблеми дозволив виділити кілька причин виникнення акселерації.
По-перше, вона може бути викликана розвитком самого суспільства: загальним прискоренням життєвих темпів, підвищенням матеріального добробуту населення, якісним поліпшенням харчування та медичної допомоги, розвитком медицини, що дозволяє викорінити багато важких дитячих захворювань.
По-друге, на виникнення акселерації впливають зовнішні фактори стану навколишнього середовища. Так, неблагополучний радіоактивний клімат в окремих районах місцевості призводить до різного роду мутацій і прискорених змін у розвитку живих істот.
Скорочення вмісту кисню в атмосферній масі може призводити до розширення грудної клітини людини, а потім спричинити за собою прискорене зростання всіх органів і частин тіла. Оптимальним представляється розглядати всю сукупність причин в комплексі.